In elke behandelrelatie ontstaan momenten van misverstand, afstand of spanning. Deze werkvorm helpt professionals om zulke relatiebreuken te herkennen én ermee te oefenen, zodat ze kunnen worden benut als ingang voor herstel en verdieping van de therapeutische relatie.
Werkvorm
Doel
Verdiepen van inzicht in ‘alliantiebarsten’ en oefenen met reparatiestrategieën vanuit het resolutiemodel van Safran.
Tijdsindicatie
60-90 minuten (afhankelijk van voorbereiding en tijdsbewaking).
Benodigdheden
- Bijlage: overzicht alliantiebarsten & overzicht reparatie interventies (download hier)
Stappenplan
Stap 1: korte inleiding (15 minuten)
Safran definieert alliantiebarsten als momenten van verstoring in het therapeutisch contact. Hierbinnen wordt er een onderscheid gemaakt tussen ‘terugtrekbarsten’ (bijv. terugtrekken, stilvallen, vermijden) en 'confrontatiebarsten’ (bijv. Kritiekboosheid, testen van de therapeut). Het repareren van barsten biedt een kans op verdieping van de relatie.
- Bekijk het overzicht met alliantiebarsten: terugtrekbarsten en confrontatiebarsten
- Bekijk ook het overzicht aan reparatie strategieën
Stap 2: Werken aan een barst (15 minuten)
- Kies als duo een herkenbare alliantiebarst uit de lijst
- Bedenk gezamenlijk een voorbeeldsituatie waarin deze barst zich manifesteert
- Verdeel de rollen: Een speelt de patiënt, één de therapeut. (tip: speel zelf de patiënt waarbij jij de breuk ervaart).
Stap 3: rollenspel (25 minuten)
- Speel de alliantiebarst in 3-5 minuten uit
- Pauzeer en wissel ervaringen uit
- Wat voelde je als cliënt?
- Wat merkte je als therapeut?
- Ga vervolgens verder met het toepassen van een reparatiestrategie
- Speel dit herstelgesprek in 3–5 minuten uit.
- Wissel eventueel van rol of gebruik een andere strategie.
Stap 4: reflectie in de groep (14-30 minuten)
Plenair:
- Welke reparatiestrategieën kwamen effectief over?
- Wat is je spontane reactie op breuken? (neiging tot terugtrekken, uitleggen, verdedigen?)
- Wat roept het op om als therapeut zelf verantwoordelijkheid te nemen (zoals in Safrans model)?
- Waar zie je kansen om dit model in je praktijk of team in te brengen?