Menu overslaan
Home

Evalueren in de behandeling

Samen bijstellen en vooruitkijken

Evalueren in de behandeling

Evalueren loopt als een rode draad door het zorgproces. Samen met je patiënt, en eventueel naasten, kijk je terug én vooruit om doelen bij te stellen, keuzes te maken en het plan passend te houden. In een lerend netwerk is evalueren een waardevol gespreksonderwerp: wat en hoe evalueer jij en hoe maak je dat bespreekbaar? 

Evalueren in de behandeling

Aan de slag met interactieve werkvormen

Verkennende werkvormen

Verdiepende werkvormen

Meer over dit thema

Evalueren als essentieel onderdeel van goede zorg
Evalueren is geen afrondend gesprek, maar een continu proces. Samen met de patiënt, en eventueel naasten, kijk je terug op wat er is gedaan, wat het opleverde en wat dit betekent voor de volgende stap. Zo stuur je de behandeling bij, maak je gerichte keuzes en blijft het zorgplan aansluiten bij de behoeften van de patiënt. 


Goed evalueren voorkomt dat je blijft doorgaan met een interventie die niet werkt. Het maakt een behandeling korter en doelgerichter, en motiveert de patiënt omdat duidelijk is waar je samen naartoe werkt. Zoals patiënten- en naastenvertegenwoordiger Paul Ulrich zegt: Als je niet evalueert, kun je je doel helemaal voorbijvaren. Met als resultaat eindeloos doorbehandelen.” 


Uitdagingen en het belang van structuur
In de praktijk wordt evalueren soms bemoeilijkt door wisselende hulpvragen en doelen, tijdsdruk, en het inplannen van vaste evaluatiemomenten. Uit een praktijkonderzoek van Akwa GGZ (2022) blijkt dat de invulling van evalueren sterk verschilt per team. Een belangrijk aandachtspunt is het werken met een duidelijk toetsingskader: hoe toets je de voortgang, welk meetinstrument gebruik je en wat is de juiste volgende stap?  


Wijzer met werkvormen
De werkvormen helpen zorgprofessionals samen te ontdekken wat in de praktijk werkt om op een betekenisvolle manier behandelingen te evalueren.

Zorgstandaard Diagnostiek

Zorgstandaard Diagnostiek

Met evalueren neem je de ruimte om stil te staan bij alle onderdelen van het zorgproces. De zorgstandaard Diagnostiek beschrijft het zorgproces als een diagnostische- en een behandelcyclus waarin evalueren een belangrijke rol speelt. Bekijk hier wat de zorgstandaard Diagnostiek zegt over evalueren.

Succesvoorbeeld structureel evalueren: DITSMI-aanpak

De DITSMI-aanpak laat zien hoe waardevol het is om tijdens evaluatiegesprekken samen met de patiënt stil te staan bij de hulpvraag en doelen. Zo voorkom je dat zorg vastloopt en maak je samen bewuste keuzes voor vervolgstappen. 

Ontdek de andere thema's

Evalueren is een schakel tussen diagnosticeren, behandelen en afronden. Het helpt om diagnostische bevindingen actueel te houden, samen doelen bij te stellen en behaalde resultaten zorgvuldig af te sluiten. Ontdek meer in de thema’s Diagnosticeren en Afronden. 

Thema: Diagnosticeren