Menu overslaan
Home Evalueren in de behandeling

Vragenlijsten als hulpmiddel

Werkvorm

Vragenlijsten als hulpmiddel

Er zijn verschillende soorten vragenlijsten als hulpmiddel voor het evalueren van de behandeling. Voorbeelden hiervan zijn klacht-specifiek, herstelgericht, kwaliteit van leven, algemeen functioneren en de therapeutische relatie. Deze werkvorm helpt teams om beter zicht te krijgen op de beschikbare vragenlijsten (binnen eigen organisatie), elkaars ervaringen te delen én om inspiratie op te doen om vragenlijsten beter in te zetten in de praktijk.

Werkvorm


Doel
Zicht krijgen op welke vragenlijsten beschikbaar zijn (binnen jullie organisaties) en hoe je deze effectief inzet in de behandelpraktijk.  


Tijdsindicatie
 ± 1 uur (afhankelijk van voorbereiding en tijdsbewaking). 


Voorbereiding
Alle netwerkleden onderzoeken of er binnen hun organisatie een overzicht bestaat van beschikbare vragenlijsten.  


Benodigdheden


Stappenplan
Stap 1: Start – hoe ziet het eruit bij ons? (15 minuten)
Werk in tweetallen of kleine groepjes. Probeer zowel overeenkomsten als verschillen op te sporen.  

  • Wordt er binnen jullie organisatie(s) gewerkt met een vaste set vragenlijsten?  
  • Welke vragenlijsten gebruiken jullie regelmatig (generiek en klacht-specifiek)? 
  • Wie bepaalt welke vragenlijst ingezet wordt?  
  • Wat is helpend aan het gebruik van vragenlijsten? Wat levert het op?  
  • Wat is lastig of onduidelijk aan het gebruik van vragenlijsten? 

--> Noteer belangrijke vragenlijsten per organisatie of netwerkleden in een overzicht (flap-over) 


Stap 2: Verschillen & kansen (20 minuten)
Bespreek plenair:  

  • Welke vragenlijsten worden weinig (of niet) gebruikt, maar zouden wél waardevol kunnen zijn? 
  • Welke vragenlijsten kenden jullie nog niet, maar lijken je interessant? 
  • Wat is er nodig om een vragenlijst effectief in te zetten?  
  • Hoe bespreken jullie de uitkomsten met patiënten?  

Tip: Gebruik de Vragenlijst bibliotheek van Akwa GGZ om vragenlijsten te verkennen en te vergelijken.  


Stap 3: Extra inspiratie via de Evaluatieondersteuning (15 minuten)
Voor wie géén vaste vragenlijst heeft, of gewoon nieuwsgierig is naar andere mogelijkheden. 

In duo’s: 

  • Kies een behandeldoel (denkbeeldig of uit eigen praktijk). 
  • Doorloop samen de stappen van de online Evaluatieondersteuning 
  • Bekijk welke vragenlijsten worden geadviseerd en bespreek:  
    • Welke vragenlijsten zijn interessant voor jouw werk?  
    • Zou deze keuzehulp nuttig kunnen zijn voor andere collega’s? 


Stap 4: Afronding – wat neem je mee (10 minuten)
Benoem ieder kort:  

  • Een inzicht dat je vandaag hebt opgedaan  
  • Een concrete actie of vraag die je meeneemt naar je werkpraktijk.  
Download werkvorm