Menu overslaan
Home Diagnosticeren

Toewerken naar de diagnose

Werkvorm

Toewerken naar de diagnose

Diagnostiek in de ggz is meer dan classificeren. Het is een gezamenlijk proces waarin professional en patiënt samen onderzoeken wat de aard, ernst en het beloop van klachten is, en wat dit betekent voor de patiënt. Een goede diagnose biedt een verklaring én aanknopingspunten voor behandeling. Dat vraagt om zorgvuldig uitvragen zonder te overvragen. Hoe kan je dit aanpakken in de praktijk?  

Werkvorm


Doel
Na afloop kun je diagnostische informatie zorgvuldig en efficiënt uitvragen en ordenen, met aandacht voor belasting van de patiënt. Je kijkt kritisch terug op je aanpak en ethische keuzes om tot een evenwichtige diagnose te komen. 

 

Benodigdheden

  • Stiften en een flip-over of (online) whiteboard 

 

Tijdsindicatie
1 tot 1,5 uur (afhankelijk van voorbereiding en tijdsbewaking). 


Stap 1: Wat is een goede diagnose? (15 minuten) 

  • Bespreek gezamenlijk de volgende vraag en noteer inzichten op de flip-over:  
    • Welke onderdelen horen minimaal thuis in een goede diagnose?  
  • Lees hoofdstuk 4.3 van de zorgstandaard Diagnostiek.  
    • Vergelijk: Welke elementen van een goede diagnose waren al genoemd? Wat ontbrak? 

 

Stap 2: De vorm en intensiteit van diagnosticeren (15 - 20 minuten) 

  • Bespreek gezamenlijk:  
    • Hoe bepaal je de juiste balans tussen voldoende informatie ophalen en het voorkomen van overvragen? 
    • Welke factoren bepalen de vorm en intensiteit van diagnostiek? Denk aan taalvaardigheid, leeftijd, cognitief niveau, culturele context.  
    • Hoe ga je om met spanning tussen professionele autonomie en externe verwachtingen (bijv. regels en richtlijnen)?  


Stap 3: Casusbespreking - in kleine groepjes (20-25 minuten) 

  • Kies een praktijkcasus en bespreek:  
    • Wat was de aanleiding voor aanmelding in de ggz? 
    • Wat is er toen uitgevraagd? Wat juist (nog) niet? (Denk aan klinische aspecten, sociaal-maatschappelijke context, levensloop, krachten en beperkingen.) 
    • Wat bleef onderbelicht? Wat had anders gekund?  


Stap 4: Plenaire nabespreking (15-20 minuten) 

  • Bespreek gezamenlijk:  
    • Wat viel op in de keuzes die gemaakt zijn? 
    • Tegen welke dilemma’s of lastige afwegingen liepen jullie aan (bijvoorbeeld over privacy, autonomie, of de belasting van de patiënt)? 
    • Hoe maak je keuzes in wat je wel/niet meeneemt in de diagnose? 
    • Hoe voorkom je overvragen en blijf je toch volledig? 


Stap 5: Afronding (5 minuten) 

  • Formuleer ieder één aandachtspunt of actie die je wilt meenemen naar de eigen praktijk. 
Download werkvorm