Ontdek samen welke vaardigheden belangrijk zijn bij het diagnosticeren. Diagnostiek vraagt van een professional niet alleen kennis, maar ook de juiste houding en praktische vaardigheden. Denk aan het kijken vanuit een breed perspectief, goed samenwerken met andere disciplines en het actief betrekken van de patiënt en diens naasten.
Werkvorm
Doel
Sta gezamenlijk stil bij de competenties die je al goed inzet en welke competenties aandacht verdienen.
Benodigdheden
- Toegang tot de zorgstandaard Diagnostiek
- Stiften en een flip-over of (online) whiteboard
- Pen en papier of post-its
Tijdsindicatie
± 1 uur (afhankelijk van voorbereiding en tijdsbewaking).
Stappenplan
Stap 1: Verkenning van competenties (20 minuten)
- Bespreek gezamenlijk: Welke competenties zijn nodig bij diagnostiek?
- Noteer kernwoorden op de flip-over
- Lees hoofdstukken 5.2, 5.3 en 5.4 van de zorgstandaard Diagnostiek en vul ontbrekende competenties op de flip-over aan.
Stap 2: Individuele reflectie (5 minuten)
Noteer voor jezelf:
- Welke 2-3 competenties beheers ik goed?
- Welke 1-2 competenties wil ik nader ontwikkelen?
Stap 3 Bespreking in kleine groepjes (10-15 minuten)
- Welke competenties kun je goed inzetten, en hoe merk je dat in gesprekken?
- Welke competenties vind je moeilijker, en waar loop je tegenaan?
- Hoe zou je die verder kunnen ontwikkelen of ermee oefenen?
Stap 4: Gezamenlijke nabespreking (15-20 minuten)
- Wat gaat al goed? En wat wil je versterken?
- Hoe en waarbij kunnen we elkaar ondersteunen in verdere ontwikkeling?